viernes, 31 de octubre de 2014

VIBORG, CIUTAT CANDIDATA A LA XARXA FP



M’agradaria fer referencia en aquesta publicació al viatge a Viborg (Dinamarca) que vaig fer fa unes setmanes mogut per l’interès de conèixer el sistema educatiu danès de formació professional i la intenció d’establir vincles de cooperació per a futurs projectes de col·laboració entre Viborg i Barcelona. Durant el viatge vaig acompanyar al gerent de la Fundació BCN FP Pere Ros i l’equip de la Secretaria General de la Xarxa FP.

Viborg és una de les ciutats daneses més antigues de Dinamarca situada al centre de la península de Jutlàndia. La ciutat és la capital del municipi de Viborg i forma part de la regió de Midtjylland. Amb 95.000 habitants, el mes d’agost d’aquest 2014, les dades d’atur registrades eren d’un 3,5 per cent, un punt i mig per sota que el global de Dinamarca, centrant com a principals sectors econòmics el negoci agrícola, els serveis ambientals, la gestió de residus i el sector sanitari. El seu sistema educatiu aposta per l’orientació i la flexibilitat curricular fent possible una veritable dualitat entre formació i treball. En aquest aspecte, la ciutat vol fomentar l’intercanvi internacional d’estudiants entre diferents països, per això, s’està estudiant una relació de col·laboració entre el sector d’FP en el marc del projecte Erasmus+, previst per l’abril/maig de 2015.

En aquesta línia, l’any 2013, i arran de les bones relacions entre el INS Pere Martrell a Catalunya i l’escola MERCANTEC House of Technology a Viborg, la ciutat va manifestar el desig d’incorporar-se a la Xarxa FP. Seguint el procediment que contempla el Manual de Qualitat de l’Associació XARXA FP per a la incorporació de noves ciutats, els representants de la delegació ens vam reunir amb la vicepresidenta del Comitè Permanent sobre Internacionalització, Educació i Innovació de l’Ajuntament de Viborg, i el responsable del Centre de Negocis de Viborg així com amb els responsables de projectes internacionals de MERCANTEC - centre d’excel·lència tecnològica de formació professional- entre d’altres.

Després de les reunions només puc dir que faig una valoració molt positiva del model educatiu que tenen implantat a Dinamarca. Amb unes dades de fracàs educatiu baix, al voltant del 3%, els danesos parteixen d’un sistema d'educació superior i formació professional públic que es gestiona amb grans centres regionals portats per entitats privades, com MERCANTEC, que fan servei públic i treballen directament per l'administració. A més, el sistema educatiu danès gestiona de forma molt àgil la creació de noves titulacions i els seus currículums i continguts acadèmics d’acord amb els requeriments de les empreses, portant aquestes decisions a les taules de treball entre l’administració i les entitats empresarials de la forma més breu possible.

Crec que sovint es pot confondre el concepte de servei públic amb la idea que qui presta el servei ha de ser “funcionari"... hi ha un debat sobre si hauria de ser així o no. Penso que en un país que vulgui assolir estratègies que posin al ciutadà en el centre de la seva prioritat i cerqui el millor servei públic, la prioritat hauria de ser la màxima qualitat del servei i no qui presta el servei, que ha de ser públic i accessible per a tots els ciutadans.
A Dinamarca com a molts països de l’Europa social més avançada tenen aquest debat resolt i amb molt bons resultats.

Aquest viatge ha fet possible establir una relació més propera amb la ciutat de Viborg, hem explorat possibles col·laboracions en l’àmbit educatiu amb aquest municipi i hem analitzat la possibilitat de compartir experiències que ens ajudin a implantar estratègies al voltant de la generació de vocacions científiques i tecnològiques.



 


No hay comentarios: