viernes, 23 de enero de 2015

L’ÚS SOCIAL DELS CENTRES EDUCATIUS DE BARCELONA

Aquesta setmana s’ha fet notícia que des de l’Ajuntament de Barcelona hem invertit 25,49 milions d’euros durant el 2014 en obres de reforma, ampliació, millora i rehabilitació integral a centres educatius públics de Barcelona.

Un dels nostres principals objectius des de l’inici del mandat és aconseguir que l’ampli i històric parc d’equipaments educatius públics de la ciutat estigui en les millors condicions possibles i , que en aquest sentit, garantir uns centres públics d’alta qualitat també pel que fa referencia a les seves instal·lacions, dependències i serveis. La inversió municipal extraordinària superior als 25,49 milions ha permès complir un compromís que vam adquirir des del govern municipal amb la ciutadania a finals de 2013 i, en aquest sentit, hem pogut desenvolupar grans millores a més de 120 escoles i equipaments educatius públics de la ciutat que ho necessitaven i, en alguns casos, des de feia anys.

L’ús continuat dels centres educatius públics, i el fet que molts formin part d’un grup d’equipaments escolars històrics, fa que s’hagin de fer aquestes obres de millora per tal d’evitar el deteriorament dels centres i assegurar una educació de qualitat i segura.

A més, molts centres que formen part del parc d’equipaments educatius públics utilitzen les seves instal·lacions en horari escolar però també les utilitzen fora d’aquest horari per donar un servei d’ús social al veïnat i a les entitats i organitzacions de la ciutat.

El passat 2014 va sortir un informe sobre l’ús social dels centres públics de la ciutat de Barcelona durant el curs 2013-14. L’estudi es va realitzar durant el mes d’abril i maig del mateix any a cadascun dels centres públics de Primària i Secundària de la ciutat. El 91,1% de les escoles participants van respondre, d’instituts un 80,3%.

Dels centres que van respondre, un 75% de les escoles van fer cessions d’espais, és a dir, un total de 114 escoles van cedir els seus espais a entitats o organitzacions perquè en fessin un ús social. En menor mesura, un total de 37 instituts (64,9%) van cedir els seus espais. A més, en la majoria dels districtes s’han fet més cessions d’ús continuat que d’ús puntual i no es va demanar cap contraprestació en el 49,9% dels casos.

Fora de l’horari escolar els equipaments dels centres educatius públics (patis, gimnasos, aules...) s’utilitzen principalment per fer activitats esportives, en un 29% dels casos, amb el futbol com a principal activitat. En segon lloc, trobem les activitats musicals, i en tercera posició les activitats de dinamització educativa que ofereix el programa Patis Oberts al Barri que impulsem des de l’Institut Municipal d’Educació.

Des de l’Ajuntament i des d’Unió estem treballant i seguirem treballant perquè el parc d’equipaments educatius públics de Barcelona estigui en les millors condicions possibles, ja que no només són un servei públic de qualitat durant l’horari escolar, sinó que també tenen un pes important com a servei social i educatiu fora d’aquest horari.

No hay comentarios: