Fa 25 anys, es va considerar que era necessari institucionalitzar la participació de la comunitat educativa en les decisions vinculades a l’educació, per això va néixer el Consell Municipal de Barcelona, una fita important per la ciutat. Barcelona, d’aquesta manera, es constitueix en una ciutat educadora amb un compromís molt directe amb l’educació, essent titular i gestor, aleshores, de prop d’una quarantena de centres educatius (escoles, instituts, i centres escolars singulars com la Massana i l’Escola Municipal d’Audiovisual (EMAV)), essent l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona l’instrument fonamental de gestió de les polítiques educatives de la ciutat.
Aquest dilluns vam celebrar al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona el 25è aniversari dels Consells Escolars de Districte i del Consell Escolar Municipal de Barcelona. Des dels seus inicis el CEMB i els CED han desenvolupat la seva tasca d’organismes de participació i consulta sobre quatre eixos bàsics: l’escolarització a la ciutat de Barcelona, l’observatori de la participació, el seguiment dels canvis legislatius i normatius de l’educació i el debat sobre les propostes de l’Administració Educativa i de l’Ajuntament.
Ara, l’Ajuntament manté el mateix compromís i implicació a fons en l’educació tant mitjançant l’IMEB com mitjançant el Consorci d’Educació de Barcelona, experiència única a Europa per la gestió conjunta de l’Educació entre l’administració educativa i l’administració municipal, entre Catalunya i Barcelona, que exerceix en l’àmbit educatiu una capitalitat indiscutible.
Treballem, per tant, conjuntament amb la Generalitat de Catalunya mitjançant el Consorci d’Educació perquè s’assoleixi l’èxit escolar (excel·lim, així, amb un 89’6% de graduats d’ESO) i també perquè ningú quedi enrere, amb programes de reforç escolar (suport a la lectura, reforç escolar d’estiu per als que necessiten recuperar assignatures, aules obertes als patis escolars, i beques menjador amb una cobertura universal) i amb una estratègia educativa territorial.
Això és parlar d'equitat, de justícia social. I en tots aquests temes, el Consell Escolar hi té quelcom a dir, i ho ha dit, i ben alt, com a màxima expressió de la comunitat educativa.
En el si del Consell Escolar, en els seus plenaris, en les comissions permanents i en les comissions de treball (Mapa escolar i escolarització, participació i serveis educatius i relació escola-territori + subcomissions de pares-mares i la d’alumnes) debaten tots aquests temes, com els reptes que ja tenim sobre la taula i els compromisos de present i de futur com la necessària implicació en l’orientació educativa, la millora dels resultats acadèmics, l’impuls de la formació professional, les vocacions científiques i tecnològiques des de l’escola, la millora del coneixement de l’anglès i dels idiomes i l’enfortiment de valors socials.
Aspectes, en definitiva, claus per fer créixer Barcelona i on l'escola i el Consell Escolar constitueixen espais de reflexió i d’acció de primer ordre.
No hay comentarios:
Publicar un comentario