lunes, 21 de septiembre de 2009

INICI DE CURS ESCOLAR


La setmana passada es va iniciar el curs escolar a la nostra ciutat, aprofito aquesta avinentesa per fer alguns comentaris al respecte dels reptes de l'educació a la nostra ciutat.

Aquest curs 2009-2010 passa com el curs de l'aplicació de la LEC, però també com el curs on l'ordinador portàtil s'incorpora com a eina escolar a un grapat de centres i, arrel de la crisi, es manifesta un interés més important per la Formació Professional.

Emmarcat el tema , m'agradaria explicitar que si bé és cert que l'aplicació de la LEC és el repte fonamental, hem de ser conscients que el pressupost per aplicar-la íntegrament és una quimera, no hi ha diners.

Respecte a l'aplicació de les Tecnologies de la Informació als centres escolars, en primer lloc incorporar l'ordinador portàtil a l'activitat docent no és aplicar TIC a l'escola, com sempre els gestors públics els hi preocupen més les pedres que el contingut, aplicar TIC a l'escola significa un canvi radical de la manera d'aprendre i d'ensenyar, vol dir desenvolupar noves metodologies d'aprenentatge i materials adaptats als canals de formació, sinó ens trobarem com sempre, penjarem pissarres digitals, distribuirem portàtils , modernitzarem les sales d'informàtica, però no canviarem la mentalitat.
Per començar, la formació dels docents, aquesta nova cultura no es canviarà fent dos cursos de 40 hores, hem de tenir en compte que l'alumne domina molt més l'entorn que el més preparat dels docents.
En segon terme, la infraestructura, l'arribada de la banda ampla és imprescindible, la interconexió per cable dels centres (tant públics com concertats) és obligada i l'accés a internet dels alumnes ha de ser il·limitada tant dins el centre com a fora d'aquest (òbviament de forma gratuïta).
Els materials docents han de ser diferents, no pot ser que estant en una ciutat líder europeu de disseny de materials d'e-learning, on existeix una associació d'empreses líders en aquests sectors el Departament d'Educació li confii aquest projecte a una empresa que no és líder en aquest àmbit, perdent l'oportunitat de desenvolupar un projecte amb un conjunt d'empreses que treballen per mig món.

Respecte a les escoles de la ciutat, s'han inaugurat un grapat de CEIP i d'escoles bressol, però l'administració educativa s'oblida completament dels IES, com sempre anem amb el peu canviat i això ens portarà a ser superats per l'onada poblacional que passarà del CEIP a l'IES. Cal redefinir el Mapa escolar de la Ciutat.

Finalment un comentari respecte la FP, més matriculats que mai, però sense un mapa clar de professions necessàries, que ens donen una oferta formativa desfasada, aquest any les administracions descobreixen l'FP, queda molt de camí per donar una resposta satisfactòria.
A l'última comissió d'educació de l'ajuntament vaig presentar una iniciativa per incorporar docents del món laboral a l'aula d'FP, avui només un 11,8 % dels docents compaginen feina i docència, cosa imprescindible per prestigiar aquesta formació, la resposta (amb molta predisposició per part del Govern, tot s'ha de dir) va ser que iniciarien un estudi per mitjà de l'observatori de la FP per definir els perfils dels docents i estratègies per incorporar-ne més d'aquestes característiques. La meva pregunta és per quin motiu això no porta anys fent-se.

Comencem el curs, ple d'il·lusions, però amb un horitzó de crisi que ho contamina tot, diuen que les crisis són oportunitats per millorar, cal veure si qui mana les aprofitarà per donar-li la volta a una situació cada cop més complexa.

No hay comentarios: